Veelgestelde vragen en hun antwoord.
- Hoe kan ik het gewicht van mijn container of mijn diftar-saldo nakijken?
- Wanneer worden de containers geledigd?
- Welk formaat container past het beste bij mij?
- Wat als ik toch eens méér huisvuil heb dan in mijn container past?
- Hoe herken ik mijn container?
- Mijn container werd niet geledigd. Wat nu?
- Mijn container is niet volledig leeggemaakt, moet ik daarvoor betalen?
- Ik woon op een appartement. Kunnen wij een container aanvragen voor alle bewoners van het gebouw?
- Ik ben een nieuwe inwoner; wat met het afval van de vorige bewoner?
- Ik ben nieuwe inwoner en vind hier geen container terug.
- Kan ik ook gebruik maken van een container bij mijn tweede verblijf?
- Wat doe ik bij verhuis binnen onze gemeente?
- Ik gebruik een kleine container van 40 l maar heb moeilijkheden met het verplaatsen ervan...
- Wat doe ik als mijn container stuk is?
- Mijn container is weg. Wat moet ik doen?
- Zal een tweewekelijkse inzameling niet leiden tot geurhinder?
- Hoeveel mag een container maximum wegen?
- Kan ik een container aanvragen voor mijn bedrijf of vereniging?
- Mijn vraag staat niet in deze lijst...
Hoe kan ik het gewicht van mijn container of mijn diftar-saldo nakijken?
mijnIGEAN is een online platform waar je snel en eenvoudig jouw persoonlijk afvalverbruik kan opvolgen. Na een éénmalige registratie op www.mijnIGEAN.be aan de hand van jouw klantnummer ben je steeds op de hoogte van je aangeleverde hoeveelheden en het resterende diftar-saldo. Je kan er ook je meest recente betalingsuitnodiging opvragen.
Download hier de infofiche met meer uitleg... (668.85 KB) "pdf"
Wanneer worden de containers geledigd?
Raadpleeg de ophaalkalender (op jouw gemeentelijke afvalpagina) of gebruik de app Recycle! De huis-aan-huisinzameling van afval is erg arbeidsintensief, milieubelastend en ook duur. Kies het formaat van je container goed in functie van je gezinsgrootte en woonsituatie. In de container met deksel kan je het afval gerust twee weken bewaren.
Welk formaat container past het beste bij mij?
Standaard stellen we voor huisvuil containers van 120 liter voor aan gezinnen van minstens 2 personen. In dit volume past de hoeveelheid afval van 2 grote huisvuilzakken. Voor wie alleen woont, is het formaat voor de container standaard 40 liter met draagbeugel. Standaard wordt er 1 container voor huisvuil per gezin voorzien. Afhankelijk van de fractie kan je kiezen tussen volgende formaten: 40, 120 of 240 liter. Er kan eventueel een extra container aangevraagd worden. Er wordt een maximum volume van 240 l per fractie voorzien.
Is het volume van je containers niet meer aangepast aan je gezinssituatie (bv. de kinderen dragen geen pampers meer, je bent gestart met thuiscomposteren, …) dan kan je een wijziging doorgeven voor de containers aan je woning.
Dit is gratis tijdens de eerste 30 dagen na jouw inschrijving in de gemeente (m.u.v. Brasschaat). Na deze periode wordt een plaatsingskost van 15 euro aangerekend.
- Ben je een particulier en wil je een aanvraag of wijziging doorgeven voor de container aan je woning? Klik dan hier door.
- Wil je voor jouw bedrijf of vereniging een aanvraag of wijziging doorgeven, klik dan hier door.
Wat als ik toch eens méér huisvuil heb dan in mijn container past?
Heb je, om welke reden dan ook, eens een grotere hoeveelheid huisvuil? Geen probleem, dan kan je een aantal keer per jaar aangeven dat je bij de normale ophaling, ook maximum 4 extra zakken zal aanbieden.
Hiervoor verwittig je minstens 2 werkdagen voor de ophaling de gratis infolijn 0800 146 46.
Deze extra huisvuilzakken mogen enkel in combinatie met een volle huisvuilcontainer aangeboden worden, anders worden ze niet opgehaald. De zak zelf mag je vrij kiezen, maar deze moet wel vlot in de container passen. Ook dit huisvuil wordt namelijk gewogen.
Heb je dit probleem regelmatig, dan moet je misschien overwegen om een grotere huisvuilcontainer te kiezen.
Hoe herken ik mijn container?
Op de container kleeft een adressticker, voorzien van jouw adres. Kijk goed na dat je de juiste container in gebruik neemt en controleer zeker ook het busnummer als je op een appartement woont.
Mijn container werd niet geledigd. Wat nu?
Zat er een briefje in de bus met de reden? Was het afval te sterk aangedrukt of vastgevroren? Bood je de container tijdig aan?
Bel de infolijn op 0800 1 46 46. De medewerker van de infolijn zal bij de ophaler navraag doen en je hierover informeren.
Mijn container is niet volledig leeggemaakt, moet ik daarvoor betalen?
Nee, de container wordt vóór en na de lediging gewogen. Uit het gewichtsverschil is de hoeveelheid afval die je meegeeft meteen gekend. Je betaalt dus enkel voor het afval dat effectief opgehaald is.
Ik woon op een appartement. Kunnen wij een container aanvragen voor alle bewoners van het gebouw?
Slechts in uitzonderlijke omstandigheden en enkel op aanvraag en na goedkeuring door de gemeente kan gebruik gemaakt worden van een gemeenschappelijke container.
Na toestemming van de gemeente kan de syndicus of een verantwoordelijke een (grote) container aanvragen voor jouw adres. De syndicus of verantwoordelijke zal instaan voor de betaling van de voorschotten en voor de verdere afrekening met de bewoners.
Ik ben een nieuwe bewoner, wat met het afval van de vorige bewoner?
Bij een verhuis uit de gemeente, laat je de container leeg en netjes achter. Werd er toch afval achter gelaten in de container door de vorige bewoner? Geef dan het afval mee met de eerstvolgende inzameling, samen met je eigen afval en dit tegen betaling.
Ik ben nieuwe inwoner en vind hier geen container terug.
Vind je geen container bij de woning, bel dan de gratis infolijn: 0800 1 46 46.
Zij kijken na of er op jouw adres een container zouden moeten staan.
Als er op het adres effectief een container zou moeten staan terwijl dit in realiteit niet het geval is, wordt de ‘verdwenen’ container geblokkeerd en zal er een nieuwe container geplaatst worden. Dit is gratis tijdens de eerste 30 dagen na jouw inschrijving in de gemeente (m.u.v. Brasschaat). Na deze periode wordt een plaatsingskost van 15 euro aangerekend.
- Ben je een particulier en wil je een aanvraag of wijziging doorgeven voor de container aan je woning? Klik dan hier door.
- Wil je voor jouw bedrijf of vereniging een aanvraag of wijziging doorgeven, klik dan hier door.
Kan ik ook gebruik maken van een container bij mijn tweede verblijf?
Ja, dat kan. Je neemt hiervoor contact op met de gratis infolijn: 0800 1 46 46 of vul het webformulier in.
De aanrekening gebeurt op dezelfde manier als voor de inwoners van die gemeente.
Wat doe ik bij verhuis binnen onze gemeente?
De container op het huidige adres zeg je op via de gratis infolijn of het formulier op de website zodat deze geblokkeerd wordt.
De container moet je bij de woning laten staan. Laat de container op jouw nieuw adres activeren. Is er op dit adres geen container of wens je een ander volume, geef dit meteen door via de infolijn. Binnen de 30 dagen na jouw verhuis wordt de container gratis gewisseld of geplaatst (m.u.v. Brasschaat).
Ik gebruik een kleine container van 40 l maar heb moeilijkheden met het verplaatsen ervan...
Een aantal gemeenten voorzien de mogelijkheid om wieltjes te laten monteren zodat de container gerold kan worden. De kost hiervoor bedraagt 20 euro en wordt in mindering gebracht van je voorschot.
Neem contact op met de gratis infolijn (T 0800 1 46 46) om te kijken of dit voor jouw gemeente én type container mogelijk is!
Wat doe ik als mijn container stuk is?
Wanneer de container stuk is, kan je contact opnemen met de infolijn. De medewerker maakt een afspraak met jou om de container te komen herstellen of vervangen.
Op deze datum zet je de container voor 7 uur aan de straatkant. Wordt de container gewisseld, zorg ervoor dat je oude container leeg en proper is. Indien je jouw mobiel nummer opgeeft dan krijg je de avond voordien nog een herinnering om de container tijdig buiten te zetten.
Mijn container is weg. Wat moet ik doen?
Informeer eerst even in de buurt of de container niet per vergissing door anderen in gebruik werd genomen. Is je container in de ophaalwagen gevallen, dan kan je contact opnemen met de infolijn. De medewerker gaat na bij de ophaaldienst of dat zij dit kunnen bevestigen. Zo ja, wordt een afspraak met jou gemaakt om een nieuwe container te komen leveren.
Is de container niet terug te vinden, dan meld je dit via de infolijn en moet je een proces-verbaal (PV) van diefstal laten opmaken door de politie. Een kopie van het PV bezorg je aan de medewerkers van de infolijn zodat aansluitend een nieuwe container geplaatst kan worden.
Zal een tweewekelijkse inzameling niet leiden tot geurhinder?
De containerdeksels sluiten goed af, zodat het afval een lange tijd kan bewaard worden zonder dat dat aanleiding geeft tot geurhinder buiten de container.
We raden aan om de container op een koele plaats en uit de zon te zetten. Je kan je afval ook verpakken vooraleer het in de container te werpen. Gebruik liefst ander afval hiervoor (bv. broodzak voor gft, plastic zak voor huisvuil). Door het afval te verpakken, vermijd je dat er afvalresten aan de wand en op de bodem blijven kleven.
Meer tips en weetjes om jouw container proper en fris te houden vind je hier.
Hoe zwaar mag mijn container maximum wegen?
Een container van 40 liter mag maximaal 20 kg wegen, een container van 120 liter maximaal 50 kg en voor een container van 240 liter is dit maximaal 100 kg. Let op, als je container te zwaar is kunnen we 'm niet ledigen want is het risico dat hij scheurt té groot.
Kan ik een container aanvragen voor mijn bedrijf of vereniging?
Dat kan! Je kan voor jouw bedrijf of vereniging ook een container van 40,
120 of 240 liter aanvragen als het gaat om ‘vergelijkbaar bedrijfsafval’. Dit is bedrijfsafval dat qua aard, samenstelling en hoeveelheid vergelijkbaar is met huishoudelijke afvalstoffen. Het maximum volume is beperkt tot 240 liter.
Heb je meer afval dan 240 liter of is het qua samenstelling niet vergelijkbaar met huishoudelijk afval, surf dan naar www.ovam.be/iksorteer voor meer informatie!
Ik heb nog geen antwoord gevonden op mijn vraag.
Je kan met al je vragen over diftar terecht
- via diftar@igean.be
- via de gratis infolijn 0800 1 46 46
- elke werkdag tussen 8u en 18u
- op zaterdag tussen 9u en 12u